Featured Post

Patrick Moore: Fakta om CO2

Härom dagen hittade Skeppsgossen följande text av Patrick Moore , den kanadensiske miljöforskaren som var med om att grunda Greenpeace...

onsdag 28 oktober 2009

Bristande pietet

Så heter en dikt av Gustaf Fröding som enligt Skeppsgossens mening har aktualitet i den moderna klimatdebatten. Läs och begrunda!

Att samojederna ha ben till gudar
och medicinmän gå omkring i hudar
och skrämma negerbarn i Tanganjika
- det kvittar mig lika.
Men komma svarta trollmän och predika
fetischpredikningar från Tanganjika
för vite män i Europas mitt
- då vill jag begabba dem fritt.

1 kommentar:

  1. Kors i taket, hur många i Sverige känner till den dikten idag?
    Fröding skrev många små festliga kortisar bl. a. den här som jag har glömt namnet på:

    De svarta, svarta morianerna
    som gå med nakot ben
    och hava ring i näsorne
    de göra mog stort men
    De svarta morianerna som kallas afrikanerna
    de göra mig stort men

    Inte så gångbar i nutid men ändå.

    Varma klimathälsningar!

    SvaraRadera

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Narrskeppet

Narrskeppet

Bloggintresserade

Bloggarkiv

Om mig

Mitt foto
Har varit journalist under hela mitt yrkesverksamma liv och jämsides med detta översättare