Featured Post

Patrick Moore: Fakta om CO2

Härom dagen hittade Skeppsgossen följande text av Patrick Moore , den kanadensiske miljöforskaren som var med om att grunda Greenpeace...

torsdag 26 november 2009

Vila i frid



Så mycket har skrivits om de hackade epostmeddelandena från universitet i East Anglia att jag nöjer mig med en summering. I åratal har forskarna där under ledning av en man som heter Phil Jones (och som nu gått under jorden) medvetet manipulerat temperaturdata för att de ska stämma med IPCC:s teser om den globala uppvärmningen. Inte för inte har avslöjandet jämförts med Watergate-affären på salig Nixons tid och kallas nu följdriktigt "ClimateGate".

Överallt på nätet kan man läsa kommentarer i stil med dessa:
"IPCC hör hemma på ett kuriosamuseum tillsammans med Snömannen och Loch Ness-monstret."
"Detta är beviset för att den globala uppvärmningen verkligen är skapad av människor."
"Detta är inte vetenskap. Detta är en kyrka som leder inkvisitionsdomstolar."
"Kan vara liktydigt med klimatvetenskapens Vietnam."

Andra rapporterar att endast 60 vetenskapsmän helhjärtat stöder hypoteserna om ett klimathot (hur många finns det i världen?).

Och till yttermera visso har det i dagarna riktats misstankar mot klimatcentret på Nya Zeeland som också levererar mätvärden till IPCC. Det finns indikationer på att man där också har manipulerat data...

Så vad tusan ska vi med Köpenhamnsmötet till? Vore jag inte bara en enkel Skeppsgosse skulle jag snarast låta Narrskeppet gå på grund eller helst av allt låta det försvinna i djupet så att vi slapp höra mer ifrån de tusentals narrar som tror att de kan ta över världen med hjälp av falska hot och fräcka lögner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Narrskeppet

Narrskeppet

Bloggintresserade

Bloggarkiv

Om mig

Mitt foto
Har varit journalist under hela mitt yrkesverksamma liv och jämsides med detta översättare