Featured Post

Patrick Moore: Fakta om CO2

Härom dagen hittade Skeppsgossen följande text av Patrick Moore , den kanadensiske miljöforskaren som var med om att grunda Greenpeace...

tisdag 2 oktober 2012

Sladden ur för elbilarna

Det blir inget, säger Toyota.

Nu faller elbilsindustrin samman som ett korthus. Efter skandalerna med strömförande Chevy Volt och brinnande Fisker Karma kommer nu nästa: det är brittiska Smith Electric Vehicles, som lurat till sig 32 miljoner dollar av amerikanska staten som bidrag till en fabrik i Kansas City.


Under 2009 uppgick förlusterna till “blygsamma” 17,5 miljoner dollar. Sedan dess har de ökat stadigt till över 52 miljoner 2011 och över 27 miljoner första halvåret 2012. De statliga pengarna var avsedda att stimulera företag att satsa på eldrivna lastbilar. Efter ytterligare påfyllning av kassan lyckades Smith Electric mer eller mindre skänka bort demobilar för lokaldistribution till Coca-Cola och Frito-Lay.

Smith Electric ingår i den brittiska företagsgruppen The Tanfield Group. Smith-U.S. etablerade sig i Kansas City 2009 i ett försök att rädda huvudägaren från konkurs.

Obama-administrationen ställde förstås upp med garantier och premier. Verksamheten inleddes med att företaget startade ett “demonstrationsprojekt” som innebar att penningstarka kunder som Coca-Cola och Frito-Lay fick ett antal provfordon mer eller mindre gratis.

Historien är typisk för Obamas vanvettiga gröna politik som gått ut på att skapa en marknad för produkter som ingen vill ha – ens om man får dem till skänks. Samtidigt har man lurat investerare att satsa eftersom amerikanska staten gjort det.

Vem var det då som tog död på elbilen? Toyota har stor skuld, inte tu tal om den saken. För några år sen gjorde japanerna ett stort nummer av sin minimodell kallad eQ (se bilden ovan). Nu har man lagt ner hela projektet. Orsaken är först och främst att det inte finns batterier med tillräcklig kapacitet för att en elbil ska kunna konkurrera. Nu pratar man i stället om naturgas som ett alternativ, och Toyota har aviserat hela 21 gas-el-hybridmodeller till 2015.

Chevy Volt, “den stora framtidssatsningen” från GM, är alltjämt en stor flopp och har än en gång stoppat produktionen. Inte ens skatterabatter hjälper.

I Storbritannien har en grupp parlamentsledamöter konstaterat att rabatterna i huvudsak hjälper rika engelsmän att skaffa en andrabil för stadsbruk. Vanliga människor vill helt enkelt inte ha dem.

Också hårt drabbade Fiat ser en ljusning i övergången till fordon som drivs av naturgas och gasol. Efterfrågan har ökat med 90 procent på den typen av bilar, som nu har en marknadsandel på nära 12 procent mot knappa 5 procent för ett år sen. Amerikanerna uppskattar att det kommer att rulla 25 miljoner fordon som drivs med naturgas år 2019 och att man också där kan räkna med en årlig ökning i försäljningen på ca 10 procent.

Förhoppningsvis ger sådana här rapporter NEVS-folket i Trollhättan något att tänka på innan företaget drar igång en satsning som bara kan sluta med katastrof.

Till sist vill Skeppsgossen gärna hänvisa till en utmärkt summering av hela den förnybara energisektorn på www.theclimatescam.se



4 kommentarer:

  1. Hej igen.

    Chevrolet Volt och systerbilen Opel Ampera är den första vettiga elbilen som serietillverkats. Det är priset som är för högt. Om en Opel Ampera skulle kosta mindre än 350 000 så skulle den vara intressant för många. Nu kan man mest säga att den är för dyr.

    NEVS i Trollhättan har tillgång till mycket teknik som finns GM:s Volt och Ampera. Ska de lyckas att sälja bilar med den tekniken måste de komma igång och bygga bilar snart. Om några år kommer GM ut med en uppgraderat version av elbilstekniken och då kommer NEVS redan att var på efterkälken ur teknisk synpunkt.

    GM:s försäljning av Chevrolet Volt ökar för varje månad som går, om än långsamt. I augusti såldes 2500 i USA och några hundra i andra länder. Opel Ampera kom upp i ungefär 1800 bilar i augusti.

    Som det ser ut nu så kommer det att säljas ungefär 25 000 Chevrolet Volt i år. Det är långt ifrån målet på 60 000 bilar. När det gäller Opel Ampera har GM inte gett några siffror för att det var produktionsproblem i början på året. Det ser ut att hamna på ungefär 15 000 bilar.

    /Jan Eriksson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och vad var Ditt svar på Skeppsgossen inlägg egentligen? Är elbilarna på utgående eller är 3800 sålda elbilar ett tecken på framgång? SI

      Radera
    2. Elbilarna har länge varit ett stort nummer på bilmässorna, men på gatorna i USA och Europa är de sällsynta. Av nästan 52 miljoner fordon i Tyskland utgör endast 4 500 elbilar. Franska PSA-gruppen har stoppat tillverkningen av sina båda elmodeller Citroen C-Zero och Peugeot iOn. I slutet av september stoppades också produktionen av Opel Ampera. Så nog har ridån gått ner för elbilarna, Jan Eriksson, vad du än säger. Och siffrorna från GM är mest önskedrömmar.

      Radera
  2. Opel Ampera/Chevrolet Volt är den första vettiga elbilen som serieproducerats. Problemet är priset. När man kör på el så är milkostnaden 5-6 kr mindre per mil än dieseldrift. Batteriet beräknas ha en livslängd på 12-18 000 mil beroende på hur det laddas. Resten får under bilens livslängd köras på bensin.

    Bilpendlar man till jobbet och kan ladda bilen långsamt över natten från ett 10 A uttag så har batteriet lång livslängd.

    Jag har inte åkt i någon Opel Ampera, men jag har provsuttit den och det är en bekväm och trivsam bil. Men att betala över 400 000 för den bilen är för mycket. Skulle priset vara en bit under 400 000 så tror jag många som arbetspendlar skulle köpa en sådan.

    SvaraRadera

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Narrskeppet

Narrskeppet

Bloggintresserade

Bloggarkiv

Om mig

Mitt foto
Har varit journalist under hela mitt yrkesverksamma liv och jämsides med detta översättare